FANDOM

Autorstwa Chinrna

Proces Głębokiego Smażenia znany także jako Smażenie na głębokim tłuszczu lub błędnie jako Panierowanie (mdb. Dasalao) -  technika termicznej obróbki żywności, polegająca na zanurzeniu produktu w głębokim oleju, fryturze, smalcu lub klarowanym maśle ewentualnie innych formach rozgrzanego tłuszczu czy oleju oraz substancji podobnych.

Działanie

Do PGS używa się specjalnych maszyn takich jak frytownice. Na stacji kosmicznej ESR-E-22312 znajduje się największa obecnie istniejąca frytownica w Galaktyce, o rozmiarach 10 na 10 metrów, głęboka na dwa razy tyle, służąca do masowego przetwarzania żywności w smażone potrawy dla mieszkańców, operowana automatycznie przez system pasów transmisyjnych, żurawi i pomp.

Za pomocą PGS można przetworzyć praktycznie wszystko - warzywa, mięso, inne potrawy, czasami w ramach eksperymentów smaży się nietypowe rzeczy takie jak owoce, lody lub nawet słodycze. Neimoidianie mieli w zwyczaju smażyć na głębokim tłuszczu specyficzny rodzaj larw, ulubione jedzenie producenta broni Loka Durda. Olej jest dodatkowo łatwopalny i może skutkować wypadkami, w tym poparzeniami trzeciego stopnia.

W wypadku mniej rozwiniętych cywilizacji, tworzenie głęboko smażonej żywności było bardziej skomplikowanym procesem, co sprawiło że na planetach takich jak Cathar, Jakku czy też Cantros 7 jedzenie takowe stało się ekskluzywnym, drogim rarytsem.

Dość charaktetystycznym daniem stworzonym przy użytku tego procesu jest Ala Manago, Seloniańskie danie roślinne którego nazwę można przetłumaczyć dosłownie jako "Paluchy cebula", tworzona z zanurzania w głębokim tłuszczu średniej wielkości sztab ze zmielonych bulw cebuli.

Zdrowie

Wszystko mi zanurzyć, proszę. Już, już. Nie najem się inaczej.

Gorący olej który wchłania jedzenie podczas procesu głębokiego smażenia zawiera duże ilości tłuszczu, w tym tłuszczów nasyconych. Jedzenie dużych ilości głęboko smażonej żywności może skutkować między innymi
30-Deep-Fried-Mars-Bar

Smażony baton.

nadwagą, a później i otyłością. Nie jest więc dziwnym, że osobami które na ogół żywiły się głęboko smażoną żywnością były właśnie takowe, w tym wspomniany wcześniej Separatysta Lok Durd, Imperialna kapitan Iviska Manutra, para Sithów Darth Rara i Darth Semanha, czarodziejka Jadru oraz jej żona Breela i adoptowana córka Lynnori a także wielu Huttów, w tym do pewnego stopnia sam Gangster Numer 1 - Hutt Jabba.

Huttowie jako jedyni smażyli często żywe stworzenia, konkretnie Żaby Klatooiniańskie i Gorgi.

Najbardziej niezdrowym pod względem odżywczym były smażone słodycze takie jak batoniki, które to dostarczały nie tylko tłuszczu, ale też dużej ilości cukrów. Smakołyk ten przypadł w szczególności do gustu kilku znanym Huttom takim jak Grakkus, a także wcześniej wspomnianej Ivisce - raz zjadła takowych ponad dziesięć, lecz kiedy chciała więcej zaczęło ciemnieć jej przed oczami z powodu ilości skonsumowanego cukru i zgodnie z zaleceniami jej droida medycznego zaprzestała próby pobicia swojego rekordu. Potrawa uznawana jest za idealną, jeżeli dana osoba chce dostać się na Żółtą Listę.