FANDOM

Ten artykuł dotyczy okresu Najwyższego Porządku

Operacja Przywrócenie jest operacją przeprowadzoną przez Nowe Imperium w 35 ABY w celu objęcia władzy w galaktyce.

Przebieg konfliktu

Pod koniec imperialnej wojny domowej i po mocnym osłabieniu Najwyższego Porządku Nowe Imperium postanowiło przejąć władzę nad galaktyką. Okręt INS Widow udał się w tym celu na Coruscant. Miał on oficjalnie za zadanie zażądać od Nowej Republiki wsparcia w walce z Najwyższym Porządkiem i akcesji do odtworzonego Imperium, a w razie niepowodzenia unieszkodliwić flotę Republiki.

Operacja Sztylet

Okręt bez większych problemów przybył do systemu Coruscant, z powodu transponderów, malowania i kształtu uznano go za okręt dyplomatyczny pochodzący ze Starego Imperium. Nie niepokojony dotarł na orbitę Coruscant, a dzięki doskonałemu maskowaniu udało mu się ukryć wypuszczenie z ładowni zasobników pełnych rakiet z głowicami jądrowymi. Kiedy już na orbicie okręt pokazał swoją prawdziwą tożsamość, gubernator planety odrzucił wszelkie negocjacje i włączył planetarną obronę. Okręt imperialny rozgrzał napęd nadświetlny, ale przed skokiem w nadprzestrzeń wystrzelił z całego uzbrojenia. Czterdzieści dwa promienie lasera całkowicie zniszczyło większość administracyjnych budynków na równiku Coruscant, zabijając gubernatora oraz kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Równolegle z zasobników zostało odpalonych 124 rakiety z głowicami nuklearnymi, lecące z prędkością bliską prędkości światła. Zanim okręty republikańskie zdołały zareagować, zmieniły się w chmurę gazu na orbicie Coruscant.

Operacja Grosik

Operacja Grosik.jpg

Operacja Grosik

Po Operacji Sztylet Nowe Imperium skontaktowało się ze starym Imperium Galaktycznym, żyjącym pokojowo w tak zwanym Nadsektorze Bastion. Gilad Pellaeon, ponieważ ufał, że Nowe Imperium ma te same cele, co stare, którym rządził, zdecydował się wspomóc Nowe Imperium w jego żądaniach co do Nowej Republiki. Zaproponował flocie Nowego Imperium postój na należącej do Nadsektora planecie Muunilinst. Jednak Intergalaktyczny Klan Bankowy, główna siła planety, był sprzymierzony z Republiką i Muunowie z polecenia przywódcy Klanu, Jacka ​Manné zaatakowali lecący krążownik typu Imperial-II wraz z fregatami typu Victory-II. Szybko zniszczyli statkowi silniki hipernapędu oraz komunikację. Fregaty uciekły, by przekazać na Bastion informację o ataku klanu, a po chwili przybyły myśliwce TIE stanowiące część migrującej właśnie na Muunilinst floty. Siły Klanu Bankowego dołączyły się do cywilnych Muunów i wywiązała się walka. W końcu Muunowie szybko zestrzelili resztę silników toczącego walkę Imperial-II. Kapitan statku, wiedząc, że i tak umrze, skierował pozbawiony możliwości ucieczki i płynący z prądem powietrza statek na wieżowiec Klanu Bankowego. Parę żołnierzy klanu wdarło się na kierujący się powoli niszczyciel i wyłączyli reaktor, wiedząc, że gdyby tego nie zrobili, nastąpiłaby eksplozja jądrowa, która zniszczyłaby całe miasto, Po chwili kapitanowi udało się uruchomić słaby awaryjny reaktor, a z jego pomocą silniki manewrowe. Kapsuły z większością załogi zostały wystrzelone z okrętu, a niszczyciel przeleciał przez wieżowiec, niszcząc go, i parę kilometrów dalej uderzył w ziemię. Reszta floty otrzymała z Bastionu sygnał awaryjny do zaniechania migracji floty na Muunilinst.

Operacja Imperialna Dyplomacja

Kiedy ocalałe niszczyciele dotarły na Bastion, dowódca Battle Fleet, głównej floty Nowego Imperium, Tormas Gazga postanowił kontynuować podróż na Muunilinst. Kiedy cała flota dotarła do systemu, Klan Bankowy natychmiast wysłał całą swoją flotę do odparcia napastnika, ale nowoczesne gwiezdne niszczyciele bez trudu przedarły się przez obronę Muunów. Bez większych strat siły imperialne weszły na orbitę Muunlist, a na rozpaczliwe sygnały o poddaniu się planety, wydał rozkaz bombardowania orbitalnego i desantu szturmowców. Promienie laserów doszczętnie zniszczyły resztki kompleksu bankowego i kompleks rządowy planety, a szturmowcy w kilka godzin przejęli kontrolę nad planetą, zabijając na miejscu większość członków Intergalaktycznego Klanu Bankowego. Ocalał przywódca Klanu, Jack ​Manné oraz paru dostojników. Dostojników trzeba było przetransportować w bezpieczne miejsce, a z powodu obecności Imperium byłoby to bardzo trudne. Więc Manné sam postanowił odwrócić uwagę imperialnej floty, lecąc swoim zmodyfikowanym myśliwcem typu Eta-2 Actis, Arrow w miejsce widoczne dla floty. Jako dobry pilot z łatwością unikał ognia Imperium. W tym czasie prom z dostojnikami Klanu wskoczył w nadprzestrzeń. Wtedy sam Manné wykonał skok. Wspomniane resztki klanu przeniosły się na planetę Chandrila, gdzie powoli zaczęły odbudowywać zniszczoną galaktyczną siatkę transakcji. Mimo to Nowe Imperium ogłosiło rozwiązanie Klanu.

Operacja Upadek Rycerza

Równolegle z Imperialną Dyplomacją, wielki moff Gucke Trackyn wysłał gwiezdny niszczyciel typu Imperial-IIb/pac na Tython, do Świątyni Jedi. Na pokładzie niszczyciela znajdowało się trzech Praeventores, w tym lider - Trah Abyfe, a całą misją dowodził zaufany adiutant admirała Gazgi, Quenten Bluestarrey. System był niebroniony, a okręt bez problemu wszedł na orbitę. Jedi natychmiast rozpoczęli ewakuację, świadomi tego co może czekać świątynię i ich. Praeventores i kilka plutonów szturmowców dotarło na planetę, po czym splądrowali świątynię, nie znajdując jednak żadnych ważnych danych, a jedynie niepotrzebne śmieci, których Jedi nie zdążyli wziąć. Imperium musiało obejść się smakiem.

Operacja Drugie Podejście

Nikt nie krył się z lokalizacją siedziby rządu Nowej Republiki, więc Nowe Imperium udało się na Chandrilę. Wylądowali tam agenci Praeventores i przyleciało większość armii i floty Nowego Imperium. W transmisji holograficznej ponowili swoje prośby przed samą Mon Mothmą. Przywódczyni stanowczo odmówiła i Imperium rozpoczęło dewastację planety. Do bitwy dołączyła się jednak żywa legenda, Gial Ackbar i wraz ze swoim okrętem flagowym Home One, który nie przebywał na Coruscant w czasie zniszczenia floty, obronił planetę dzięki swojemu zmysłowi taktycznemu. Tymczasem na powierzchni planety armia wraz z agentami Praeventores rozpoczęła szturm na Pałac Nowej Republiki, jednak ku ich własnemu zdumieniu oczekiwali ich tam żołnierze Ruchu Oporu. Armia została wyparta z pałacu, jednak Praeventores w nim pozostali. Dotarli tam do chronionych Jedi, w tym Luke'a Skywalkera. Ku ich zdumieniu Jedi nie stanęli do walki, a zaproponowali podział galaktyki na imperialną i republikańską strefę wpływów. Wysunęli propozycję zorganizowania plebiscytów na wszystkich światach w galaktyce. Zgodzili się na wszelkie uniżenia na światach Imperium, pod warunkiem, że Praeventores przestaną ich ścigać, a Intergalaktyczny Klan Bankowy zostanie odbudowany (przypomnijmy, że przywódca Klanu był Jedi).Oto wspomniane uniżenia:

  • nie będą oni zakonem rycerskim, lecz cywilami
  • nie będą otrzymywać z miejsca rangi w wojsku
  • kary za ich przestępstwa będą równie surowe, co zwykłych ludzi
  • nie będą mogli aresztować nikogo bez nakazu sądu
  • ich sprawy wewnętrzne nie będą przenosić się na działanie rządu.

Skutki

Podział Galaktyki (35 ABY).png

Podział znanej galaktyki na strefy wpływów. Zielony - Republika, Czerwony - Nowe Imperium, Szary - Imperium Galaktyczne, Żółty - Niezależne, Niebieski - Państwo Mandaloriańskie i sojusznicy

We wspomnianym przypadku Nowe Imperium zakończyło atak na Chandrilę. Gilad Pellaeon przybył do Mon Mothmy i przedstawił zaproponowany przez Jedi plan przeprowadzenia plebiscytów. Wszystkie znane planety mogły zagłosować, czy chcą należeć do Nowej Republiki, do Nowego Imperium, Imperium Galaktycznego, czy też otrzymać niepodległość. W wyniku tych działań Światy Jądra stały się w większości niezależne, z wyłączeniem Korelii, Duro, Chandrili (Republika) oraz Kuat i Tinnel IV (Nowe Imperium). Z wyłączeniem kilku planet zachodnia część galaktyki weszła w posiadanie Nowego Imperium, a wschodnia Republiki. Sektory należące do Państwa Mandaloriańskiego (które nie brało udziału w konflikcie) pozostały niezależne. Nadsektor Bastion wraz z planetą Borleias i kilkoma innymi na terenach zarówno Republiki, Nowego Imperium, jak i niezależnych pozostały wierne Imperium Galaktycznemu. Stare Imperium dołączyło do Nowego, jednak zachowało autonomię polegającą na własnym rządzie i możliwości samodzielnego rozporządzania terytoriami. Polegało na Nowym Imperium w sprawach militarnych i polityki zewnętrznej. Mimo to coraz częściej nazywano je po prostu Nadsektorem Bastion. Po wszystkich tych reformach Nowa Republika przekształciła się w Wkrótce Nowe Imperium zaprzestało okupacji planety Muunilinst, która nie weszła w ich terytorium i dała możliwość odbudowania się Intergalaktycznemu Klanowi Bankowemu. Wobec tego zniszczony kompleks bankowy został odbudowany, a transakcje w galaktyce wróciły do normy. Jedi odzyskali swoje własności - Tython, Ahch-To, Yavin IV oraz świątynię na Coruscant. Republika dołączyła do walki z Najwyższym Porządkiem, który został rozgromiony.

Siły

Nowa Republika

  • Home One
  • Flota Nowej Republiki
    • 8 kalamariańskich krążowników
    • 19 koreliańskich korwet CR-90. 
    • 8 gwiezdnych niszczycieli typu Imperial-II
    • 14 fregat typu Nebulon-B
    • 17 niszczycieli typu Victory-II
  • Flota Intergalaktycznego Klanu Bankowego
    • 24 fregaty typu Munificent
    • 54 transportowce typu Hardcell

Nowe Imperium

Straty

Nowa Republika

  • Większość floty Intergalaktycznego Klanu Bankowego
  • Niemalże cała infrastruktura handlowa Muunilinst
  • 5 krążowników kalamariańskich
  • 9 niszczycieli typu Victory-II

Nowe Imperium

  • Wszystkie 5 niszczycieli typu Imperial-IIb
  • Gwiezdny niszczyciel typu Victory-II
  • 7 gwiezdnych niszczycieli typu Imperial II

Więcej z Fandomu

Losowa wiki