FANDOM

Era-fo

Operacja Przywrócenie to tocząca się od 24 II 35 roku ABY do 4 VII 35 roku ABY ogólnogalaktyczna kampania Konfederacji Lojalistów, liberalnych środowisk imperialnych i Ruchu Oporu skierowana przeciw Najwyższemu Porządkowi, zakończona prawie całkowitym zniszczeniem Porządku i Rycerzy Ren, oraz rozwiązaniem Ruchu Oporu i proklamacją odnowienia Imperium Galaktycznego w forsowanym przez Konfederację kształcie.

Przebieg konfliktu

Wojna Porządku z Republiką

Po zniszczeniu systemu Hosnian, stolicy Nowej Republiki przez Bazę Starkiller, i udanym ataku odwetowym Ruchu Oporu w wyniku którego ta uległa destrukcji, Najwyższy Porządek rozpoczął otwartą wojnę przeciw Republice. Siły organizacji rozpoczęły natarcie w całej galaktyce, od Rubieży do jej Jądra. Regionalne floty i milicje, mimo przewagi liczebnej były źle zorganizowane i wyszkolone i były bez problemu okrążane i niszczone przez floty Porządku, siły Ruchu Oporu wycofały się do swoich baz na Rubieżach i prowadziły wojnę szarpaną, a pozostałości regularnej floty Republiki przegrupowywały się z dala od frontu, nad Mon Cala. Sytuacja strategiczna wydawała się być idealna dla Porządku, mimo obecności coraz wyraźniejszej frakcji Staroliniowców nie popierającej radykalnych doktryn organizacji.

Konfederacja Lojalistów

Podczas gdy Porządek szedł od zwycięstwa do zwycięstwa w znanej Skyriver, w głębi Nieznanych Regionów właśnie skończyła formować się flota Konfederacji Lojalistów. Znaczne i różnorodne siły dysponujące zaawansowaną technologią eksteriańską i chissańską pojawiły się nad Jakku 24 II. Gucke Trackyn, najwyższy moff - regent Konfederacji nadał przez HoloNet wiadomość wzywającą wszystkich wiernych Imperium do wsparcia jego sprawy. Odzew był nikły z uwagi na to, że większość imperialnych lojalistów już wspierała Porządek, a samo Jakku było na skraju znanej Galaktyki. Sygnał zaniepokoił jednak Najwyższy Porządek, który wysłał do jego sprawdzenia jedną z rezerwowych flot, pod dowództwem generał Hansa Jerjerroda.

Starcie nad Jakku

Siły Jerjerroda, składające się z ledwie pięciu okrętów liniowych z eskortą przybyły nad piaszczystą planetę I III 35 roku ABY. Zamiast spodziewanej niewielkiej bandy wspierającej kolejnego drobnego pretendenta, napotkały na miejscu główną część floty Konfederacji. Widząc, że wróg ma przynajmniej stukrotną przewagę liczebną i wezwał przybyszów do wyłączenia napędów i osłon, generał Jerjerrod natychmiast rozpoczął odwrót. Mimo pośpiechu w opuszczaniu systemu, dwa gwiezdne niszczyciele Porządku, Gauntlet i Dragon, oraz cztery eskortowce zostały zniszczone, a obie frakcje uznały ten incydent za oficjalne rozpoczęcie wojny.

Plan Nożyce

Po potyczce nad Jakku, Trackyn uznał, że przyszedł czas na faktyczne rozpoczęcie działań. Podzielił siły na trzy główne zgrupowania - Grupy Floty Północ, Środek i Południe. Miały one wykonać szybkie, skoncentrowane ataki które przecięłoby front i odcięły od siebie poszczególne oddziały Porządku i jego sojuszników, ułatwiając ich przekonanie do idei Konfederacji lub zniszczenie w razie odmowy. Północna grupa, dowodzona przez Bluestarreya miała ponadto dotrzeć do Imperium Pellaeona, liberalnej frakcji która wciąż nie zajęła pewnego stanowiska, i przyłączyć ją do Konfederacji, przy okazji odcinając stolicę Porządku od oddziałów na froncie, środkowa, pod bezpośrednia władzą Trackyna miała dotrzeć do Jądra i zająć Coruscant, dawną stolicę galaktyki, zaś południowa grupa, pod komendą Tormasa Gazgi miała przejąć południową część galaktyki oraz przekonać szczególnie silną w jednostkach Porządku tego rejonu frakcję Staroliniowców do porzucenia totalitarnej organizacji i dołączenia do konfederatów. Najwyższy Porządek, mimo, że był już świadomy nowego, większego zagrożenia na swoich tyłach, przez to jak rozciągnięty był front nie mógł wycofać odpowiednio dużej ilości okrętów do wydania walnej bitwy, więc zamiast tego oddelegował wszystkie floty rezerwowe jakie jeszcze pozostały do obrony stolicy i innych systemów - fortec, jak Arkanis, Er'Kit, Ord Mantell czy Serenno i nakazał frontowym oddziałom jak najszybsze złamanie oporu Republiki i następnie przegrupowanie się nad Snoke's Den.

Niesnaski

Na domiar złego wśród sojuszników organizacji, a nawet wśród dotąd lojalnych Najwyższemu Przywództwu Staroliniowców pojawiły się niesnaski, głosy krytyczne wobec Wysokiego Dowództwa czy otwarte wezwania do zdrady. Jednostki sprzymierzeńców często kapitulowały lub wręcz zmieniały stronę gdy tylko konfederacka flota nadlatywała, a pozbawione wsparcia oddziały tyłowe Porządku były łatwo eliminowane. Najsłynniejszą zdradą wczesnego etapu wojny była sytuacja z systemu Ostrich, gdzie porucznik Tarreh Micavo, wraz ze stanowiącymi część załogi współspiskowcami zdołał uprowadzić znajdujący się na orbicie remontowej Ostricha gwiezdny niszczyciel typu Resurgent, Dominatora i doprowadzić go do regenta Trackyna. Akcja szybko stała się słynna, a przyjęty do Marynarki Konfederacji w stopniu komandora młody oficer stał się szybko popularną w mediach osobą i plakatowym chłopcem liberałów.