FANDOM

Autorstwa SuperSzyma
Cesarstwo Naboo (wg. Nubian Cesarstwo Nubiańskie) - rząd władający na Naboo i jego okolicach, współpracujący z Republiką Galaktyczną, lecz niezależny od Imperium Galaktycznego. Stworzone zostało przez Naboo z pomocą Nubian.Po jego upadku dołączyło do Nowej Republiki i udzielało pomocy Systemowej Republice.

Informacje

Cesarstwo Naboo to rząd działający jako monarchia dziedziczna (do 150 BBY), a później jako elekcyjna i sprawujący władzę nad sektorem Chomell. Ściśle współpracował ze Starą i Nową Republiką, często wspierając ją m.in. finansowo. Jest on jednym z niewielu zachowanych rządów działających jako monarchia obejmujących teren większy niż jedna planeta (drugim dużym jest Konsorcjum Hapes).

Historia

Uwaga! Niektóre wydarzenia zostały pominięte, gdyż nie są zbyt istotne dla samego Cesarstwa.
Cesarstwo Naboo powstało z pomocą Nubian w 3900 BBY, tuż po kolonizacji Naboo. Jako władców wybrano dynastię Everel. Niewiele wiadomo z okresu początku cesarstwa, wiadomo tylko, że to tam w mieście Elliada powstałym jako stolica rządu w 3681 BBY narodził się wielki Jedi i przyszły wybawiciel Naboo Tinlavius Skywalker.

Wojna

W 3656 BBY na Naboo zaczęły się dziać dziwne rzeczy. Byli tam zamaskowani wojownicy, a także Sithowie. Jednak, aby uchronić planetę, przybyło dwoje Jedi - Tinlavius Skywalker i Natalie Shan. Mimo to Sithowie dopuścili się do ataku na pałac cesarski. Udało im się przejąć pałac, a królowa Shienne Everel zgodziła się oddać Jedi w ich ręce, aby uchronić pałac. Mimo to, królowa została zamordowana, a pałac został przejęty przez Sithów. Imperator Vitiate obwołał się władcą Cesarstwa, a Jedi wtrącił do więzienia wraz z tymi, którzy nie chcieli się poddać. Dla Cesarstwa był to ciężki okres, pod władzą Vitiatego rząd niemal upadł.

Jednak uwięzionym w więzieniu na pzedmieściach Elliady los sprzyjał. Uwolniła ich sama Matka, po czym oni wypuścili z celi nabooańskich żołnierzy, z którymi zorganizowali protest. Zebrali rolników z kosami i stworzyli Ludową Armię. Udało im się odzyskać pałac, a Vitiate został obalony, po czym Tinlavius Skywalker zabił jedno z jego ciał.

Po wojnie

Ponieważ królowa Shienne nie miała dzieci, trzeba było wybrać nową dynastię. Początkowo głos padł na Skywalkera i Natalie, którą wziął potajemnie za żonę, jednak Jedi ze skromności omówili. Wybrano więc inną dynastię, której nazwisko nie jest znane, ale wiadomo było, że wywodził się z niej Król Narmlé. Z pomocą Tinlaviusa i Natalie napisano nową konstytucję i został wybrany hymn - Skyfall. Później Naboo odłączyło się od Republiki Galaktycznej.

Reorganizacja

Międz 150 BBY a 121 BBY Nabooanie toczyli otwartą wojnę z Gunganami. W jej skutek zginął władca Naboo. Wtedy ustalono Monarchię Elekcyjną.

Imperium

W imperialnej erze królowie zostali przy swoim stanowisku, jednak nie były to zwolenniczki Republiki. Oprócz tego Kapitan Panaka został promowany do stanowiska moffa.

Zamordowanie Apailany

Królowa Apailana, zwolenniczka Jedi, po rozkazie 66 w sekrecie przetrzymywała Jedi, aby ich uratować. Około 18 BBY, na Naboo przybył 501 legion i zamordował znajdujących się na Naboo Jedi oraz samą Apailanę. Zamiast niej Imperium umieściło na stanowisku królowej Kylanthę, którą Imperium mogło kontrolować jak marionetkę.

Śmierć Palpatine'a

Gdy wieść o śmierci Sheeva Palpatine'a rozniosła się po galaktyce, Siły Bezpieczeństwa Naboo połączyły się z Gunganami i zorganizowały powstanie. Z początku się to nie udawało, ale ostatecznie uwolniono planetę.

Nowa Republika

Początki

Do uzupełnienia

Oficjalne dołączenie

Po wojnie ambasadorowie Naboo przybyli do siedziby Mon Mothmy i dołączyli do Nowej Republiki.

Symbole

Skyfall Adele Trailer01:12

Skyfall Adele Trailer

Hymn

Cesarstwo Naboo miało swoje charakterystyczne symbole - flagę, godło i hymn. Flaga przedstawia pawie oczko ułożone bokiem, a godło to starożytny gungański symbol, w którym najbardziej widoczne są skrzydła. Hymn to piosenka Adele o tytule Skyfall.

Jedzenie

Mieszkańcy Cesarstwa Naboo zajadali się przeróżnymi typami pierogów. Są to m.in:

  • Kalichinois - pierożki w kształcie sakiewek z mielonym mięsem z shaaka i bulionem w środku.
  • Mussletas - pierożki w kształcie muszelek ze specjalnej mączki z millaflowera z nadzieniem z sera Etlacotten. Przysmak Tinlaviusa Skywalkera.

Bogatsi obywatele lubili jeść też Prawchois, zupę z nabooańskich krewetek.

Rząd

Rząd w Cesarstwie
Data  Król(owa) Cesarz
ok.3900 - 3690 BBY Nieznani członkowie Dynastii Everel Nieznani członkowie Dynastii Manné
3690  - 3656 BBY Shienne Everel Orthe Manné
3656  - ok. 3640 BBY

nieznana królowa z dynastii króla Narmlé

Thozen Manné
ok.3640 - 2000 BBY nieznani członkowie dynastii króla Narmlé Thozen Manné - do ok. 3600 BBY, potem nieznani członkowie Dynastii Manné
ok. 2000 - 1950 BBY Narmlé nieznany cesarz z Dynastii Manné
ok. 1950 - 832 BBY nieznani członkowie dynastii króla Narmlé nieznani członkowie Dynastii Manné
ok. 832 BBY Jafan I nieznany cesarz z Dynastii Manné
? Jafan II nieznany cesarz z Dynastii Manné
? Jafan III nieznany cesarz z Dynastii Manné
ok. 500 BBY Yram nieznany cesarz z Dynastii Manné
150 - 121 BBY nieznana królowa - pierwsza wybrana elekcyjnie nieznany cesarz z Dynastii Manné
121 - 65 BBY nieznani królowie elekcyjni nieznani członkowie Dynastii Manné
65 - 46 BBY Bon Tapalo Tirzo Manné
46 - 33 BBY Ars Venura Tirzo Manné - do 40 BBY
33 - 25 BBY Padmé Amidala -
25 - 21 BBY Jamilia -
21 - 20 BBY Neeyutnee -
20 - 18 BBY Apailana Armin Manné - od 19 BBY
18 BBY - 2 ABY Kylantha Armin Manné
2 ABY - 4 ABY Mairyani Armin Manné
4 ABY - 6 ABY Sosha Soruna Armin Manné
6 ABY - ? Laurine Armin Manné

Król/Królowa

Król bądź królowa pełnił(a) funkcję polityczną i był(a) bardziej znaną częścią władzy Naboo. Do 150 BBY była to monarchia dziedziczna, natomiast później ten monarcha był wybierany w czasie wolnych wyborów.

Cesarz

Cesarz pełni w państwie rolę militarną, a także przewodzi senatem. Mimo to jest mniej znanym członkiem rządu państwa. Funkcja ta została anulowana w 40 BBY i przywrócona w 19 BBY przez Imperium Galaktyczne. Nawet po reformach w 150 BBY pozostał on monarchą dziedzicznym. Dynastią rządzącą jako cesarz była rodzina Manné. 

Źródła

Więcej z Fandomu

Losowa wiki