FANDOM

Autorstwa Fargothena
Era-soj

Imperium Helghańskie to imperium powstało w 2418 roku kalendarza Vektańskiego na planecie Helghan. Po Pierwszej Wojnie Vektańskiej między Interplanetarnym Przymierzem Helghan oraz Ligą Vektańską, wygraną przez tych drugich, którzy zmusili pozostałych przy życiu lojalistów uciec na powierzchnię ów toksycznej planety. Przez następne lata mieszkańcy planety, zamiast szybko wyginąć ze względu na wrogie warunki na powierzchni planety, wzrośli w siłę, szybko przekształcając się w podgatunek ludzi nazwany na cześć planety, który był lepszy w praktycznie każdym aspekcie od zwykłych ludzi. Po latach zbierania sił Imperium ostatecznie uderzyło na Ligę w 2438 roku kalendarza Vektańskiego. Obecnie państwo to sprawuje rolę hegemona całej galaktyki satelitarnej Osklandu.

Historia

Preludium

W roku 2208 VC doszło do wojny między Interplanetarnym Przymierzem Helghan a Ligą Vektańską. Liga Vektańska zażądała od Przymierza całości układu Helghan, w którym większość planet była bogata w surowce, i w którym znajdowała się planeta, której Liga zawdzięczała nazwę, Vekta, wysługując się stwierdzeniem, iż całość układu należy do Ligi. Helghan początkowo odmówił, ze względu na to, iż ów układ pod okiem prawa Ligi należał cały czas do nabywcy, Erina Radeca, głowy przymierza, lecz wkrótce potem Radec zadecydował niechętnie oddać system, choć nim to zrobił, Vekta zdążyła wypowiedzieć Przymierzu wojnę. Wojska najemne Przymierza nie miały szans z przeważającymi logistycznie i rozmiarowo siłami Ligi, przez co zostali szybko pokonani. Po traktacie pokojowym, Liga, zamiast przejąć całość systemu, wzięła tylko planety najbliższe Vekcie, a wszystkich, którzy w jakiś sposób byli z Przymierzem powiązani, zabrano na statki i wysłano na powierzchnię Helghanu, w nadziei, iż szybko umrą ze względu na złowrogie warunki panujące na powierzchni.

Zarysy Imperium

Jednak Liga nie mogła być dalsza prawdy, gdyż już po samym przylocie dawni lojaliści Przymierza pod przywództwem Arva Radeca, syna Erina Radeca, zabrano się do pracy. Pierwsze co udało się zrobić to wykopać podziemne tunele, gdzie chwilowo mieszkali nowi obywatele Helghanu. Dzień w dzień nieustannie prowadzono prace budownicze na tej skalisto pustynnej zmorze, jaką była powierzchnia Helghanu. Setki mężczyzn, kobiet i dzieci zginęło w procesie tworzenia na powierzchni planety zdatnych do życia miast, zaczęto również prace wykopaliskowe, eksploatując naturalnie bogaty w zasoby Helghan do budowy. Po wielu latach brutalnych kondycji potomkowie tych, którzy tu przybyli jako pierwsi różnili się znacznie od zwykłych ludzi. Helghanie mieli bladą skórę i nie przystosowany do światła wzrok ze względu na praktycznie cały czas panujące burze piaskowe, które przysłaniały światło słoneczne. Byli statystycznie silniejsi i znacznie wytrzymalsi od zwykłych ludzi, a większość chorób i toksyn nie robiło na nich większego wrażenia, za co podziękować mogli klimatowi panującemu na Helghan. Liga nie zwracała na Helghan uwagi, gdyż uznali ich za suwerenne państwo (za co później srogo zapłacili) i jedynie nakładali na nich sankcje i blokady planetarne. To tylko wzmocniło nienawiść Helghan do Vektan.

Wielka Depresja

W roku 2378 wybuchła depresja ekonomiczna i na powierzchni całego Helghanu zapanował straszliwy głód ze względu na nieuczciwie wysokie sankcje nałożone na planetę. Dotychczasowy rząd Helghanu nie miał pojęcia, co na to poradzić, gdyż każda próba ustabilizowania sytuacji kończyła się fiaskiem, przez co ostatecznie w roku 2408 doszło do obalenia władzy, wstawiając na jej miejsce silniejszy, bardziej autokratyczny rząd. Scolar Visari, generał wojska Helghanu i lider opozycji przeciw bezczynnemu rządowi oficjalnie przed ludem Helghanu wygłosił przemowę, prosząc ludzi o dziesięć lat by wszystko poukładać, za co uradowany lud ogłosił go głową państwa.

Budowa Potęgi

Przez następne dziesięć lat odbudowywano gospodarkę Helghanu, polepszając również technologię oraz zachęcając lud do służby w wojsku. Doktryny wojskowe Scolara również stworzyły z zaledwie kilkutysięcznej armii Helghan kilkumilionową siłę, z którą trzeba się liczyć. Przez te dziesięć lat dochodziło do coraz to nowszych odkryć naukowych i wielu innych przedsięwzięć, jak m.in. mocna industrializacja metropolii Helghan City oraz już wcześniej wspomniana militaryzacja życia codziennego ludności. Ostatecznie po dziesięciu latach po wzruszającej przemowie Scolar został ogłoszony Imperatorem Wszystkich Helghan przez swoich ludzi, którzy mieli za cel zemstę na swoich gnębicielach, Lidze Vektańskiej. Z odpowiednią już siłą konkurującą z wrogiem Helghan był gotowy na odwet.

Druga Wojna Vektańska

Podczas drugiej wojny Vektańskiej całość sił Helghastów skoncentrowała się na ataku z zaskoczenia na Vektę oraz okoliczne układy. Helghańska Trzecia Armia uderzyła w Vektę 26 grudnia 2438 roku, prawie natychmiastowo przejmując planetę, spotykając się z nikłą opozycją w postaci miejscowych sił obronnych i dwóch orbitalnych fortów kontrolnych. Po upadku Vekty Trzecia Armia połączyła się z Pierwszą tworząc Grupę Armii Północ, razem atakując wszystkie układy na północ od Układu Helghan, w czasie gdy Druga armia wraz z Czwartą i Piątą pchały linię frontu na zachód, niszcząc spóźnione wsparcie Vektan. W zaledwie kilka tygodni siły Helghastów zawędrowały aż pod Nową Vektę, stolicę Ligi, lecz zostały one odparte do systemu obok, po czym Liga podpisała traktat, oddając Helghastom obecnie militarnie administrowane układy, których było około 40, w tym połowa z nich bogata w surowce oraz uprzemysłowiona. Liga utraciła znaczną część swoich planet produkcyjnych, których cały sektor wpadł w ręce Helghastów. Helghaści, po raz pierwszy od swojej przegranej ponad dwieście lat temu, dokonali odwetu na swoich największych wrogach.

Ziemiobójstwo

To prawdopodobnie byłoby wszystko jeśli chodzi o Imperium Helghańskie, które prawdopodobnie pozostałoby neutralne, a może nawet spróbowało nawiązać relacje dyplomatyczne z Ligą, gdyby nie to, że dwie dekady później doszło do ziemiobójstwa Helghanu petrusytem, silnie radioaktywną i niszczącą substancją zdolną niszczyć całe planety, do czego też doszło na Helghanie. Ponad dwa biliony Helghastów zginęło w wyniku tego katastroficznego ataku, którego tylko nielicznie zdołali uniknąć (zdążono ewakuować jakieś trzydzieści tysięcy Helghastów, głównie kobiet i dzieci, przed totalną anihilacją planety). Ci którzy uciekli z życiem ewakuowali się na Vektę, która podlegała własnej administracji (ze względu na ilość nie-Helghańskich mieszkańców) i była w pełni autonomiczna. Niechętnie przyjęto ocalałych, których następnie udomowiono w slumsach i odgrodzono murem. Jeśli Helghaści przed tym nie byli wściekli, to zniszczenie ich planety i posadzenie swoich ludzi w slumsach za wielkim, betonowym murem było ostatnią nitką, która właśnie pękła. Imperator ogłosił wojnę dzień po osadzeniu ocalałych na Vekcie, mobilizując całe siły zbrojne przeciw wrogowi i ogłaszając, że nie poprzestaną aż do kompletnej destrukcji Ligi Vektańskiej. Tak też rozpoczęła się Trzecia Wojna Vektańska.

Trzecia Wojna Vektańska

Do wojny doszło praktycznie natychmiastowo. Dzień po deklaracji wojny siły Helghanu, które do tej pory były zmobilizowane na granicy terenów Helghanu i Vekty uderzyły, szybko przejmując układ Proxima. Czołówka sił, czyli Pierwsza i Druga Armia przebiły się przez tereny Vekty, w czasie gdy Trzecia, Czwarta oraz Piąta wspomagały obie armie, rozchodząc się na boki i oferując obronę, tworząc formację trójzęba. Liga, choć początkowo mocno obrywała, szybko zmobilizowała swoje siły i dokonała kontrataku, odpychając Pierwszą Armie i niszcząc sporą część Drugiej na Jantrze. Siły Helghastu zatrzymały się i walczyły przeciw Lidze, jednak w 363 ABY zaczęto się wycofywać. Liga ruszyła w pościg za uciekającymi siłami Helghastu, jednak nie zdały sobie sprawę, że jest to część planu. Helghaści mieli zasadzić pułapkę w postaci Czwartej i Trzeciej Armii, która miała zaskoczyć główne siły Ligi atakując z dwóch stron, jednak nim do tego doszło, na powierzchni Helghanu zaczęły się kłopoty.

Scolar został zamordowany w 364 ABY przez grupkę wojskowych ekstremistów, którzy uważali jego defensywne nastawienie za tchórzliwe. Przez następne dwa dni panował wszechobecny zamęt, który został opanowany przez Jorhana Stahla i Eskadrę Prewencyjną, która wsparła jego próbę zaprowadzenia pokoju. Na ekstremistach przeprowadzono publiczne egzekucje, a w zamian Dyrektor Generalny Stahl Arms został mianowany Autarchą Tymczasowym. Za jego przywództwem rozkazano zmobilizować wszystkich mężczyzn w kategorii wiekowej 15-55 i przekonano kobiety by przejęły prace w fabrykach wojskowych za mężczyzn. W taki sposób Imperium Helghańskie zmobilizowało ponad 524 miliony żołnierzy, i w bardzo krótkim czasie dokonano kontruderzenia. Vekta, widząc że nie pokona wroga, który miał nad nimi prawie podwójną przewagę liczebną, zaproponowali kapitulacje i oddanie kolejnych systemów w ręce Helghanu, jednak Jorhan odmówił, przysięgając kompletne zniszczenie Ligi. W 365 ABY udało się przebić twardą obronę wokół Układów Centralnych Ligi i podbito je. 19 maja 2465 roku Liga Vektańska została unicestwiona, a nad New Vekta zawisła flaga Helghanu.

Polityka

Polityka w Imperium Helghańskim jest całkiem zawiła. Kultura Helghan jest mocno skoncentrowana wokół przetrwania, wojny i motta "przetrwają najsilniejsi", przez co totalitarny styl władzy jest im jak najbardziej na rękę, a obywatele ubóstwiają swojego Imperatora za jego silny i zdecydowany styl władzy. Oprócz tego, w państwie panuje tak zwany "Patriotyczny solidaryzm", nurt socjalizmu z charakterystycznymi elementami faszyzmu, jak zdolność ingerencji państwa w życie osobiste mieszkańców, i nacjonalizmu. Patriotyczny solidaryzm, w czasie gdy oryginalny socjalizm głosi iż żadna klasa robotnicza nie jest bardziej zasłużona od drugiej, patriotyczny solidaryzm używa korporacjonizmu by skupić razem pracowników i przedsiębiorców w jednym celu. Przekłada on dobro państwa nad dobro pojedynczej jednostki, i uważa iż wszyscy powinni wspólnie pracować by utrzymać swoje państwo silnym, zarówno gospodarczo jak i militarnie. Zasiłki dla bezrobotnych są dawane każdemu młodemu Helghastowi który dopiero zaczyna dorosłe życie, z nadzieją że w międzyczasie szybko znajdzie zatrudnienie. Większość firm była znacjonalizowana, jednak rząd Helghanu zezwalał na prywatną własność, więc istniało kilka prywatnych kompanii, producentów i banków, jak na przykład Stahl Arms, główny producent Helghańskiego uzbrojenia wojskowego.

Za rządów Autarchki Ingrid polityka została lekko zliberalizowana, pozwalając na wolność wyznania, a handel został otwarty na dalsze galaktyki.

Terytoria

Do terytoriów Imperium Helghańskiego przed wojną z Ligą Vektańską należała jedynie planeta Helghan. Po zwycięstwie w wojnie i miażdżącej porażce Ligi Imperium znacznie wzrosło w tereny, przejmując cały układ Old Vekta i ponad 40 układów, w większości układy kolonijne i przemysłowe. Po pyrrusowym zwycięstwie w Trzeciej wojnie, Helghaści przejęli całość terenów Ligi Vektańskiej, czyli jakieś dwieście układów, w tym 1/3 niezamieszkana i głównie działająca jako kolonie górnicze. W roku 375 ABY Imperium Helghańskie w swojej domenie posiadało ponad 206 układów, w czasie gdy podwładne im państwa jak Protektorat Walkyrski i Ludowa Republika Dascharii posiadały władzę nad 17 i 19 układami, kolejno.

Na rok 2590 Imperium Helghańskie było bez wątpienia absolutnym hegemonem Osklandu, pod swoją natychmiastową domeną posiadając około 2/3 owej galaktyki (jakieś 17 000 LY), w czasie gdy pozostała 1/3 należała do podległych Helghanowi państw marionetkowych, satelit oraz protektoratów, do których należały między innymi:

  • Ludowa Republika Dascharii - największe państwo marionetkowe Imperium Helghańskiego, kontrolujące ponad 3 000 LY przestrzeni gwiezdnej. Mimo nazwy państwo było dokładnym przeciwieństwem idealnej Republiki Ludowej, będąc totalitarnym państwem jednopartyjnym.
  • Protektorat Walkyrski - drugie największe państwo marionetkowe oraz częściowy protektorat, posiadający trochę poniżej 2 500 LY przestrzeni. Podobnie jak swój suzeren, Protektorat był monarchią absolutną.
  • Zreorganizowane Układy Ligi Vektańskiej - Zreorganizowana i prohelghańska wersja Ligi Vektańskiej, utworzona ze względu na mocny sentyment autonomii i niepodległości ludzi Nowej Vekty, zajmująca trochę ponad 2 500 LY. Państwo jest kwasi-demokratyczną "republiką" z mocnymi charakterami autorytaryzmu oraz faszyzmu.

Oraz kilka innych, małych państw satelitarnych bądź należących bezpośrednio do domeny Imperium.

Wojsko

HelghastArmy

Wojsko, jak już było wcześniej wspomniane, jest ważnym elementem Helghańskiej kultury, dlatego też służba w wojsku stawia jednostkę na wysokim szczeblu socjoekonomicznym. Imperium będąc mocno zmilitaryzowane pod względem życia cywilnego jest silne pod względem wojskowym, nawet jeśli liczby oficjalnie tego nie oddają. W Marynarce Wojennej Helghanu służy ponad czterdzieści milionów aktywnych żołnierzy z ponad 60 milionami w rezerwie, w Wojsku służy nieco ponad 90 milionów z 25 milionami w rezerwach. Prawie połowa całkowitych sił lądowych Imperium Helghańskiego należy do militarnego skrzydła Eskadry Prewencyjnej, co skutkuje w znacznej rywalizacji między członkami Wojska a Eskadry.

Siły Zbrojne są rozpowszechnione po całym Osklandzie, podzielone na cztery sektory, Północ, Południe, Wschód i Zachód, oraz jeden nadsektor, Centrum, który broni i strzeże układu New Helghan oraz okolic. Siły Zbrojne Helghańskiego Imperium nakładają sporo wagi na ofensywę, błyskawiczny atak oraz szybkie manewry, choć potrafią również (bardzo efektownie) grać defensywnie, jeśli sytuacja tego wymaga, korzystając z okopania oraz, z czego Helghaści nie raz zasłynęli, fanatycznej partyzantki i akcji za liniami wroga.

Za kulisami

Imperium Helghan jest fikcyjnym państwem istniejącym w serii gier Killzone, którego ów artykuł jest częściową konwersją z uniwersum Kilzona do uniwersum Star Wars, lecz z odrobiną autorskiej fantazji i wymysłów dodanych tu i ówdzie.