FANDOM

Era-legacyEra-niEra-osEra-soj
Era-canonverse-dark

Fakt, że najlepszy okręt w historii został skonstruowany wspólnie przez inżynierów z Imperium i z Republiki jeszcze dobitniej pokazuje, iż to pokój i współpraca między wszystkimi państwami przyniesie Galaktyce pokój i dobrobyt.
— Imperator Marasiah I Fel w przemówieniu do Parlamentu Galaktycznego.

Imperious to typ gwiezdnych niszczycieli używany przez Marynarkę Imperialną od 138 roku ABY. Powstały w ramach programu Atryzja Imperious był rozwinięciem i następcą typu Pellaeon. Dłuższy od swojego poprzednika, był jednak znacznie lżejszy i mobilniejszy, posiadał też znacznie silniejsze osłony i mniejsze koszty produkcji, lecz z powodu skomplikowania konstrukcji oraz ogromnej ilości znajdujących się zarówno w czynnej służbie, jak i rezerwie Pellaeonów nie zdołał ich całkowicie wyprzeć, nawet pomimo całkowitego wstrzymania produkcji starego modelu na rzecz Imperiousa. Dopiero gdy w wyniku rewolucji południowej ukazana została niższość Pellaeonów mark VIII wobec republikańskich okrętów, jakimi Trzecia Republika Galaktyczna wspierała powstańców, zwłaszcza przestarzałe systemy kontroli ognia, uniemożliwiające skuteczną obronę przed myśliwcami Republiki oraz mobilność mniejsza niż pełniące podobną Pellaeonom rolę republikańskie typy Endor i Defender II zdecydowano się na całkowite zastąpienie we frontowych oddziałach Pellaeonów Imperiousami, które znacznie lepiej spisywały się w trakcie walk, oraz modernizację samych Imperiousów do standardu mark V, opartego o doświadczenia z wojny. W 358 roku ABY, po objęciu tronu przez bardziej militarystycznego Geista I Paige-Tarkina szef Biura Projektowego Marynarki Imperialnej Alexsandr Samaule dostał zielone światło to stworzenia kolejnej wersji Imperiousa - rewolucyjna wersja mark VI miała całkowicie nowe uzbrojenie, skupione na ciężkiej artylerii i torpedach protonowych oraz nowatorski system obrony przeciwlotniczej Aegis. Rok później prawie co dwudziesty Imperious został ulepszony do nowego standardu.