FANDOM

Bitwa o Nahem to starcie militarne, które objęło swoim zasięgiem całą planetę Nahem, włącznie z jego orbitą. Było pierwszym i zarazem ostatnim starciem Krwawej Wojny Nahemskiej. Nazywano tę bitwę też Oblężeniem Nahema.

Historia

Preludium (34 ABY)

Nowy sojusz Związku Zdradzieckiego i Nowej Republiki zaatakował skalistą planetę Nahem w 34 ABY. Atak był niespodziewany, dlatego też Krresi i Zolanie nie udzielili wsparcia na czas. Jeden z dowódców zolańskich, Dhyparr, zdążył przylecieć z armią w porę i zajął strategiczne pozycje. Miał też popracie Nahemian co pozwoliło mu zająć cześć planety i całą stację bojową umieszczoną na orbicie planety.

Atak Zolan (34 ABY)

Gdy Nahemianie stracili nadzieję na ratunek, Dhyparr przyprowadził armię. Bitwa była jedną z najkrwawszych. Verange, jeden z najlepszych dowódców ZZ, ze swoją armią wybił część zolan walczących na południu. Wysłał oddział specjalny aby ten zniszczył tymczasową stację Nahemian. Oddział znacznie osłabił Zolan. Dhyparr i jego asystent Figlan odpierali ataki, jednak ustalona taktyka Związku Zdradzieckiego wygrała. Dhyparr poprosił Krresów o ratunek.

Dosłanie wsparcia (34 ABY)

Kilak, dowódca Krresów wysłuchał prośby i przyleciał tam z armią swoich pobratymców. ZZ musiało się wycofać, jednak potem uderzyli ze zdwojoną siłą od dwóch stron. Na Krresów i Zolan poleciały nowe pociski, co spowodowało osłabienie ich sił. Jednak potem Kilak dosłał więcej wojowników. Związek musiał się wycofać. Dalsza walka przekształciła się w wojnę pozycyjną, która trwała ponad rok.

Atak posiłków Związku Zdradzieckiego (35 ABY)

Verange chcać ukrócić oblężenie poprosił Naczelne Dowództwo o dosłanie wsparcia. Na jego szczęście wysłano do niego posilki, ale nie było to armia, której się spodziewał, tylko elitarny oddział ZZ - Zdradziecko-kony. Dowodził nim Alten Raxe, który wykorzystał zaskoczenie Zolan i Krresów, którzy się nie spodziewali ataku, i zmiażdżył ich główne siły i zaatakowali pobliską platformę wiertniczą. Jeden z tzw. "Strażników Krre" strzelił w pojemniki z benzyną przez pomyłkę. Eksplozja wysadziła całą platformę, a większość Zdradziecko-konów została ranna. Brecker (zastępca Altena) nakazał odwrót. Gdy się wycofywali zostali otoczeni przez Zolan. Niespodziewanie przyleciały kanonierki ZZ po swój elitarny oddział. Do jednej kanonierki wsiadł Alten i Brecker, a do pozostałych kilku wsiadła reszta żołnierzy. Nagle zostali ostrzelani przez kilka eskadr dronów Kilaka. Alten został przez strzał spraliżowany, a Brecker wypadł ze statku. Pozostałe statki ZZ zostały strącone. Ze zdradziecko-konów do Verangego dostał się tylko Raxe, którego zawieziono na front zachodni.

Odwet Verange'a (35 ABY)

Verange był wściekły. Wysłał swoją armadę by "przerobiła flotę Nahemian na szrot". Na początek przeciwko stacji Tsenexst wysłano 11 eskadr, których celem było wypłoszenie ukrytych posiłków wroga, których spodziewał się Verange. Wróg posłał niszczyciel, który został związany walką z eskadrami. Niespodziewanie wszystkie myśliwce się wycofały z wyjątkiem jednego statku, na którego pokładzie była bomba jonowo-wodorowa, która została aktywowana w ostatnim momencie. Wyłączyła ona wszystkie systemy niszczyciela w tym osłony. Niespodziewanie myśliwce ZZ wróciły i zniszczyły wrogi okręt. Dhyparr był zaskoczony tym posunięciem. Wysłał więc kolejne niszczyciele by pomściły ofiary ofensywy Związku. Okazało się, że bomba była aktywna nadal i do tego zwiększyła swoje pole rażenia dezaktywując kolejne okręty. Verange wyłączył bombę jonowo-wodorową i wysłał swoją flotyllę, która starła na proch flotę Krresów i Zolan. Verange osobiście zaszturmował stacje Tsenexst i zajął ją wspierany przez swoją gwardię i kilka oddziałów abordażowych. Szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Związku.

Zdrada Figlana (35 ABY)

Oddział Figlana został wysłany na misję zniszczenia centrali radiowej ZZ, jednak Figlan wiedział o przegranej Zolan, dlatego też dopomógł przeciwnikom i zdradził Dhyparra. Zamiast zniszczyć centralę wzmocnił ją, a samego Dhyparra zaszedł od tyłu na polu bitwy i zamordował. Kilak przejął dowodzenie.

Kontraatak Zolan (35 ABY)

Kilak postanowił pokonać armię Związku znajdującą się na powierzchni planety.

Skutki

Walki trwały bardzo długo, prawie do zakończenia konfliktu, jednak w końcu Verange i Figlan zostali pokonani. Figlan poległ w walce. Nahemianie do końca wojny pozostali wierni Krresom i Zolanom. Dlatego też Nahemianie zostali ukarani w trakcie tzw. Wielkiej Eksterminacji. Mimo to na zawsze pozostali wrogami NR.

Ważniejsi uczestnicy

Strona Zolan i Krresów

Strona Związku Zdradzieckiego