FANDOM

Namedal
Gratuluję awansu, Admirale.
Ten artykuł został odznaczony jako artykuł na medal, więc na pewno warto go przeczytać.
Pragniemy pogratulować wspaniałej pracy autorowi tego artykułu.

Aranie to długowieczni mieszkańcy odległej planety, porośniętej gęstą dżunglą, Arania. Są to pokryte aksamitnym, delikatnym futrem dwumetrowe gady mające niebywałe zdolności szkutnicze. Nie jest znana ich dokładna klasyfikacja, ale najprawdopodobniej są to istoty inteligentne, lecz są też czasem identyfikowane jako półinteligentne choć to teoria przestarzała i błędna. Od wielu tysięcy lat prowadzą zażarty konflikt z rasą Kaaalukuóv. Aranie są nietypowymi ssakami - wykluwają się one z jaj aby następnie przez kilka pierwszych lat życia pić matczyne mleko. Jakoż, iż nie są oni dość wysoko rozwinięci pod względem technicznym, podczas polowań korzystają z prostych włóczni oraz łuków.

Kultura

Wiara

Aranie są politeistami. Regularnie składają ofiary i modły do swych bogów. Z każdym z bóstw wiąże się wiele przypowieści, opowieści i baśni, które najczęściej są rozpowiadane przez wędrownych bajarzy lub też wioskowych szamanów. Najważniejsze z bóstw to:

  • Ultrarrr - bóg złota, sytości, przepychu i wody. Jest władcą bogów i według wierzeń Aran posiada on trzech niewolników - Los, Życie i Przeznaczenie. Jest synem Neptusisa, bratem Erawva, kochankiem Luuvy. Słynie z wielu sprzeczek z bratem- jedna z nich skończyła się pojedynkiem na śmierć i życie który przerwał Ooiuyree ratując braci od zabicia siebie nawzajem.
  • Diabakuna - bóstwo krwawych wojen i wojowników. Od setek lat gady wyczekują posłańca od boga wojny, który według legend ma ich poprowadzić do zwycięstwa nad rasą Kaaalukóv. Parnter Luuvy, syn Erawva.
  • Luuva - jedna z niewielu bogiń, bóstwo rubinów i szafirów, ukochana Diabakuny, i co ciekawe, według wielu wersji pewnego mitu miała w tajemnicy dziecko z Ultarrrrem- Wykkonna.
  • Firillz - jest bóstwem płodności, miłości, rozkoszy i piękna. Składano mu ofiary z kwiatów i wina. Słynie z licznych romansów, z boginiami i pół-boginiami.
  • Erawv - jest potężnym, bezlitosnym, często grzmiącym i wściekłym, władcą gniewu, mroku i rozpaczy. Utożsamia się go z wszelakimi złymi omenami. Ojciec Diabakuny.
  • Wykkonn - to jedn z pomniejszych bógów władający lasami i zwierzętami. Syn Ultarrrra i Luuvy.
  • Ooiuyree zwany też czasem Ooyuree - łaskawy, dobry i litościwy patron szamanów i kapłanów. Aranie regularnie składają mu ofiary, z najobfitszych i najbardziej soczystych owoców.
  • Jaxxgxo - posłaniec śmierci i bogów. Przynosi wieści i przesłania od bóstw, w postaci zjawisk przyrody. Często utożsamia się go z najpotężniejszymi zwierzętami na Aranii.

Wygląd

Samce

Samce rasy Aran, to dwumetrowe jaszczury, pokryte lekkim i aksamitnym zgniłozielonym futrem, i chropowatą łuską. Na bladozielonym ciele mają oni wiele czarnych prążków. Często ich pyski .pokryte są siwym futrem, a karki chitynowym pancerzem. Mają one długie, sięgające od dwóch do czterech metrów ogony. Ich masywne łapy wyposażone są w cztery palce zakończone bardzo ostrymi pazurami, a stopy w zaledwie trzy palce, lecz równie ostre pazury.

Samice

Samice nieco różnią się od przedstawicieli płci przeciwnej. Choć zachowują bardzo podobną posturę, pod wielu względami są zupełnie odmienne od Aran. Ciała Aranek są pokryte delikatnymi, różnokolorowymi piórami, lecz ich pyski są wyposażone w wiele ostrzejsze kły niż u samców. Mają one nieco krótsze ogony, mniejsze łapy i pazury. Ogółem, samice są o około metr niższe od samców. W ich posturze widać że niegdyś posiadały one skrzydła, które z biegiem ewolucji, nieprzydatne gadom, zostały usunięte z ich ciał.

Historia

Początki

Aranie to prawdopodobnie potomkowie olbrzymich gadów które zamieszkiwały Aranię, i które wymarły na skutek Ery Mroku. Jako, iż Mrok bardzo wpłynął na losy galaktyki i drogę ewolucji wielu ras, ostatni żyjący potomkowie Aran z biegiem lat ewoluowali w inteligentne istoty dwunożne. Po pewnym czasie ukształtowała się ich kultura, wygląd i sposób życia. W tym samym czasie, po drugiej stronie arańskiego globu, ewoluowała rasa kotowatych Kaaalukóv, łaknących coraz to więcej ziem i niewolników. Kiedy dwie rasy zetknęły się ze sobą, oczywiście rozpoczęła się krwawa wojna. Aranie chcieli narzucić swą wiarę i kulturę równie prymitywnej rasie Kaaalukóv, którzy pragnęli zdobyć tanią siłę roboczą i podbić tereny należące do Aran. Wojna domowa trwała wiele lat.

Zakończenie wojny

Po kilku tysiącach lat wojny, szamani i prorocy zaczęli wmawiać Aranom, jakoby miał nadejść posłaniec boga wojny Diabakuny, który wyzwolił by ich z okowów wojny i dopomógł zniweczyć siły bezlitosnych Kaaalukuóv. Przez częste bitwy i zwiększenie ilości ofiar składanych z wojowników dla boga wojny zmniejszył się przyrost naturalny jaszczurów. Podczas Wojen Mandaloriańskich, gdyby to na planecie nie rozbił się statek kosmiczny rycerza Jedi, Ran'katy, i został zidentyfikowany przez jaszczury jako posłaniec, najprawdopodobniej w ciągu kilku lat historia tej rasy zakończyłaby się, ponieważ przy życiu w tamtym okresie samców pozostało jedynie około setki. Jednak Ran'kata, zgodnie z przepowiednią, poprowadził arańskich wojowników ku zwycięstwu nad Kaaalukami. Przegrani zeszli głęboko do podziemia. Ran'kata zawładnął cywilizacją Aran i poprowadził ich ku wysokiemu rozwojowi technicznemu i cywilizacyjnemu. Dzięki niemu rasa zaczęła budować wielkie metropolie, tworzyć nową broń, a także produkować statki w swoich stoczniach orbitalnych..

Dalsze dzieje

Wiele lat później, mniej więcej około 1509 BBY, do Senatu Galaktycznego wstąpił pierwszy w historii senator Aranii. Stolicą planety zostało miasto Ran'kata nazwane tak na cześć wielkiego władcy, który poprowadził rasę ku wyżynom. Ów mistrz Jedi, nauczył też Aran, wielkiego szacunku dla rycerzy Jedi. Od tamtego czasu uchwalona została tradycja, posyłania każdego dziecka wyczulonego na Moc, aby poddało się szkoleniu Jedi. Powstało także wiele pomników Ran'katy, upamiętniających jego wielkie czyny. Około 665 BBY niewielka kolonia Kaaalukuóv - jeden z ostatnich bastionów owego gatunku - został zaatakowany przez siły Aran którzy wzięli kotowate istoty do niewoli. Postanowili raz na zawsze zniewolić nieuległy gatunek. Wykorzystywali Kaaalukuóv do ciężkich robót, traktowali ich jak przedmioty - zdziesiątkowany gatunek został zniewoloną rasą. Jednakże rządowi Republiki nie spodobała się ta postawa Aran. Na Aranię wysłano negocjatora Jedi którego Kaaaluk - niejaki Volrg'rrs własnoręcznie udusił, wypatroszył i pociął na ćwiartki. Następnie odesłał ciało do Świątyni z holowiadomością o treści iż na Zakonie Jedi odciśnie się piętno pomsty zdziesiątkowanego przez rycerza Jedi gatunku Kaaalukuóv. Wkrótce Volrg'rrs poprowadził rewolucję dzięki której Kaaalukovie zostali wyzwoleni.

Źródła